
Resurse didactice de formare si educație democratică pentru profesorii de istorie și educație socială.
Obiectivul General
Educarea conştiinţei morale şi sociale a tinerilor de 13-18 ani, prin rememorarea trecutului şi purificarea memoriei istorice pentru a înţelege cauzele şi consecinţele crimelor regimurilor totalitare din România. De asemenea, proiectul urmărește formarea unei mentalități democratice, de participare civică responsabilă în rândul elevilor, prin cunoaşterea şi interpretarea corectă a drepturilor şi obligaţiilor lor, a curentelor politice şi economice contemporane.

Oportunitatea acestei iniţiative este dată de cercetările sociologice şi mesajele frecvent întâlnite în spaţiul public în care sunt prezente idei nostalgice totalitare, de ocultare a istoriei contemporane prin negarea sau minimizarea crimelor regimurilor dictoriale din România, idei care, și acum, instrumentalizează ura în scop politic.
Obiectivul Specific
Elaborarea de resurse educaționale, prin crearea unor instrumente didactice pentru profesorii de istorie si educație socială, necesare educației școlare adaptate nevoii de învățare a generației ”digitalilor nativi”, conținuturi educaționale elaborate în spiritul adevărului istoric, a moralei creştine, a demnităţii umane şi a reconcilierii sociale.
Activități Produse
Elaborarea scriptului de lecție cu teme curiculare de istorie contemporană a României și educație socială (educație democratică, drepturile fundamentale si educație economico-financiară) de către istorici si cercetători, în colaborare cu cadre didactice de nivel de gimnaziu și liceu.
Identificarea de organizații, personalități, eroi anonimi și evenimente locale din istoria totalitară recentă, cu date biografice a persoanelor care s-au opus eroic regimurilor totalitare, informații adunate din arhivele AFDPR si CNSAS, cu scopul de a fi introduse in scriptul de lecție propus pentru elevi.
Transformarea scriptului de lecție în conținut elearning adaptat nivelului de comprehensiune al elevilor de gimnaziu și liceu, conținut bogat în resurse vizuale dinamice si aplicații practice.
Crearea de secțiune ”Educație si elearning” pe paginile web ale partenerilor cu resursele educaționale digitale elaborate pentru elevi și profesori.
Conferință anuală destinată profesorilor de istorie și educație socială cu tema: “Totalitarism pe înțelesul tinerilor”, cu scopul identificării metodelor didactice cele mai oportune pentru educarea unei conștiințe identitare fondamentată pe valori democratice autentice.
Curs de formare pedagogică pentru profesorii de istorie și educație socială selectați, organizat împreună cu Memorialul Sighet pentru prezentarea lecţiilor model în format e-learning.
Organizarea anuală a unui concurs destinat elevilor , cu două secțiuni (dezbateri cu moţiuni și conținuturi educaționale digitale) pe subiecte care se referă la istoria recentă a României, cu scopul conştientizării “moştenirii” negative lăsate în ethosul românilor de către ideologiile totalitare şi identificarea unor remedii pentru a fi “exorcizate” din mentalitatea şi comportamentul acestora.
Parteneri
Proiectul ”Totalitarism pe întelesul tinerilor” este inițiat de către a Asociația Nistor Bădiceanu și propus a fi implementat în parteneriat cu AFDPR Bihor, împreună cu alți parteneri strategici interesați.